dissabte, 10 de febrer del 2018

LES CAPACITATS I EL IOGA
Per a qui es pregunta què hi fa el ioga a l'aula i quin sentit té?... 
Les capacitats del currículum de 2n cicle d'educació infantil ens demanen que un alumne acabat el seu pas per I-3, I-4 i I-5, hagi adquirit les habilitats suficients que li hagin permès aprendre a:
SER I ACTUAR DE MANERA AUTÒNOMA
PENSAR I COMUNICAR
DESCOBRIR I TENIR INICIATIVA
CONVIURE I HABITAR EL MÓN


La paraula Ioga significa unir i parteix de la premisa que som u: Ment, cos i ànima i que per el benestar individual s'ha de produir coherència entre el que penso, el que dic i el que faig.
Aquesta unitat també s'expandeix als altres, és a dir, a la comunitat com a éssers socials que som i és aquests interrelació la que ens fa créixer i ens empodera.
Per tant, us convido a donar un cop d'ull des d'aquest vessant.
L'escala de Patanjali és l'estructura del ioga:
  1. YAMA- Codi social com la no-violència i la veritat 
  2. NIYAMA- Codi individual i de com cercar felicitat
  3. ASSANA- Postura corporal
  4. PRANAYAMA- Respiració correcta
  5. PRATYAHARA- Relaxació
  6. DHARANA- Concentració i atenció
  7. DHYANA- Ampliació de la consciència, meditació
Totes aquestes propostes són activitats de ioga a l'aula. Mireu algunes relacions:
    _Gaudir de la convivència, la relació amb els altres partint de la diversitat des del respecte. YAMA
    _Potenciar el treball cooperatiu i en equip, de forma assemlearia/en rotllana mitjançant dinàmiques que proposar jocs matemàtics, lingüístics i artístics. YAMA
     _Desenvolupar l'escolta activa i constructiva. YAMA
     _Buscar la calma mitjançant la relaxació i els massatges per afavorir un bon clima d'aula. PRATYAHARA
     _Explicar un conte sense imatges per tal d'aguditzar la imaginació i la visualització mental. PRATYAHARA
    _Promoure l'ètica amb l'educació de la no-violència ja sigui verbal, física o psicològica. NIYAMA
     _Descobrir la responsabilitat de créixer per esdevenir adults compromesos en valors i amb criteri propi. NIYAMA
    _Treballar l'auto-coneixement per acceptar el què sento, el què penso i el què faig. NIYAMA
     _Iniciació en la meditació i/o contemplació  (mindfulness)
     _Utilitzar l'atenció i la memòria per desenvolupar la ment. DHARANA
     _Mantenir un bon nivell d'Autoestima per conquerir els reptes acadèmics i sobretot vitals. NIYAMA 
     _Exercitar les postures corporals (assanes) per ser conscients del cos i habitar-lo. ASSANA
    _Continuar fent treballs del buf i treballs fonològics. PRANAYAMA
    El ioga i la seva filosofia és una altra eina en la qual tothom hi pot aprofundir i que de ben segur trobareu interessant. NAMASTÉ

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada