LES CAPACITATS I EL IOGA
Per a qui es pregunta què hi fa el ioga a l'aula i quin sentit té?...
Les capacitats del currículum de 2n cicle d'educació infantil ens demanen que un alumne acabat el seu pas per I-3, I-4 i I-5, hagi adquirit les habilitats suficients que li hagin permès aprendre a:
SER I ACTUAR DE MANERA AUTÒNOMA
PENSAR I COMUNICAR
DESCOBRIR I TENIR INICIATIVA
CONVIURE I HABITAR EL MÓN
La paraula Ioga significa unir i parteix de la premisa que som u: Ment, cos i ànima i que per el benestar individual s'ha de produir coherència entre el que penso, el que dic i el que faig.
Aquesta unitat també s'expandeix als altres, és a dir, a la comunitat com a éssers socials que som i és aquests interrelació la que ens fa créixer i ens empodera.
Per tant, us convido a donar un cop d'ull des d'aquest vessant.
L'escala de Patanjali és l'estructura del ioga:
- YAMA- Codi social com la no-violència i la veritat
- NIYAMA- Codi individual i de com cercar felicitat
- ASSANA- Postura corporal
- PRANAYAMA- Respiració correcta
- PRATYAHARA- Relaxació
- DHARANA- Concentració i atenció
- DHYANA- Ampliació de la consciència, meditació
Totes aquestes propostes són activitats de ioga a l'aula. Mireu algunes relacions:
_Gaudir de la convivència, la relació amb els altres partint de la diversitat des del respecte. YAMA
_Potenciar el treball cooperatiu i en equip, de forma assemlearia/en rotllana mitjançant dinàmiques que proposar jocs matemàtics, lingüístics i artístics. YAMA
_Desenvolupar l'escolta activa i constructiva. YAMA
_Desenvolupar l'escolta activa i constructiva. YAMA
_Buscar la calma mitjançant la relaxació i els massatges per afavorir un bon clima d'aula. PRATYAHARA
_Explicar un conte sense imatges per tal d'aguditzar la imaginació i la visualització mental. PRATYAHARA
_Promoure l'ètica amb l'educació de la no-violència ja sigui verbal, física o psicològica. NIYAMA
_Descobrir la responsabilitat de créixer per esdevenir adults compromesos en valors i amb criteri propi. NIYAMA
_Treballar l'auto-coneixement per acceptar el què sento, el què penso i el què faig. NIYAMA
_Iniciació en la meditació i/o contemplació (mindfulness)
_Utilitzar l'atenció i la memòria per desenvolupar la ment. DHARANA
_Mantenir un bon nivell d'Autoestima per conquerir els reptes acadèmics i sobretot vitals. NIYAMA
_Exercitar les postures corporals (assanes) per ser conscients del cos i habitar-lo. ASSANA
_Continuar fent treballs del buf i treballs fonològics. PRANAYAMA
El ioga i la seva filosofia és una altra eina en la qual tothom hi pot aprofundir i que de ben segur trobareu interessant. NAMASTÉ
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada